رشد اقتصادي ايران رويايي است


ميکاييل کلوربرشتولد سفير آلمان ايران با بيان اينکه شرايط براي بهبود بيش از پيش روابط اقتصادي دو کشور مهياست، گفت: ايران رشد اقتصادي بسيار خوبي داشت که براي ما رويايي است. در اين مسير نيز آلمان تلاش مي‌کند به ايران کمک کند تا اثرات مطلوب اين رشد براي مردم عادي ملموس شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، رييس کل بانک مرکزي در ديدار سفير آلمان، با اشاره به حمايت اين کشور از برجام گفت: روابط سياسي دو کشور در سطح مطلوبي قرار دارد هرچند روابط اقتصادي همگام با آن پيش نرفته است. بانک‌ها در مورد رابطه با ايران احتياط دارند و کارشکني‌هاي آمريکا نيز ادامه دارد. ما بايد شرايط را به گونه‌اي شفاف و ريسک‌ها را تحليل کنيم که به تقويت روابط کمک کند. برجام يک سند بين‌المللي با هدف برقراري آرامش، ثبات و امنيت است. اروپا اين هدف را به خوبي درک کرد اما آمريکا همچنان مانع تراشي مي‌کند.
رييس شوراي پول و اعتبار با تاکيد بر اينکه روابط بانکي پيش‌نياز روابط اقتصادي است تصريح کرد: هر دو طرف بايد تلاش کنند تا مشکل روابط بانکي حل شود. ايجاد قرارداد فاينانس در واقع دومين گام پس از برقراري روابط کارگزاري بانکي است. در حال حاضر ما بانک‌هاي ايراني را از نظر استانداردها طبقه‌بندي کرده‌ايم و بانک مرکزي مي‌تواند با معرفي آنها و کنترل ريسک‌ها اطمينان نسبي را به بانک‌هاي آلماني بدهد.
سيف سمينارهفته فاينانس فرانکفورت را فرصتي مناسب براي ايجاد شناخت بيشتر از ايران دانست و بيان کرد: با توجه به روابط خوب و قديمي‌ايران و آلمان تنظيم روابط بانکي و مکانيسم تسويه مبادلات امکان‌پذير خواهد بود.
همچنين سفير آلمان در اين ديدار با تاييد نظرات درباره سياست‌هاي آمريکا گفت: ترامپ سياست ايجاد فضاي عدم اطمينان و ابهام در مورد ايران را دنبال مي‌کند و من عقيده دارم در ماه مي‌آينده نيز همين روال ادامه خواهد يافت. همانطور که مي‌دانيد فضاي ابهام و بي‌اعتمادي براي اقتصاد سم است. در اين حالت ما دو وظيفه داريم: حفظ برجام و اجراي برجام به نحوي که مردم عادي اثرات آن را احساس کنند.
ميکاييل کلور برشتولد با بيان اينکه آلمان مي‌تواند نقش موثري در اقتصاد ايران داشته باشد، عنوان کرد: مردم ايران به محصولات آلماني علاقه دارند و ما بايد راه‌هاي جديدي براي رفع موانع پيدا کنيم. ايتاليايي‌ها در اين زمينه از ما سريع تر عمل کرده اند. ما از هرگونه بهبود روابط استقبال مي‌کنيم و اميدواريم بازگشت تحريم‌ها هيچگاه اتفاق نيفتد. در کنار اين مهم از پيشرفت‌هاي ايران در زمينه مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم اطمينان داريم. علاوه بر اين ايران رشد اقتصادي بسيار خوبي داشت که براي ما رويايي است. معتقديم شرايط براي بهبود بيش از پيش روابط اقتصادي دو کشور مهياست و در اين مسير نيز آلمان تلاش مي‌کند به ايران کمک کند تا اثرات مطلوب اين رشد براي مردم عادي ملموس شود.